top of page
Scherm­afbeelding 2022-12-15 om 10.18.50.png

klantcase 2
ART programma

een nieuwe blik op visie en strategie

 

?

Afbeelding_apply.png

De challenge

Na re-organisatie van een landelijke instelling ontstond een nieuwe afdeling verantwoordelijk voor het datamanagement en -beheer. Deze afdeling wilde haar visie/strategie vorm gaan geven maar dat eens op een andere manier doen dan in de organisatie gebruikelijk was.

Het ART programma

Het ART programma zag er als volgt uit:

workshop ART based INNOVATION (1 dag) VISIE

medewerkers volgden een workshop van een dag waarin zij:

VERKENDEN:​

  • aan de hand van kunst elkaars beelden deelden en het gesprek voerden over over wat visie/strategie is en zou moeten zijn: waar geloven wij in (WHY) en waar staan wij voor (WHAT)?

  • samen een kunstwerk maakten dat voor hen symbool stond voor een 'droomvisie'

BOUWDEN:​

  • de onderdelen voor hun nieuwe visie op een kunstzinnige, andere manier genereerden door het inzetten van kunstenaarseigenschappen volgens de ART based INNOVATION methodiek (opdrachten en groepsdiscussies).

  • deze onderdelen samenbrachten in een bedrijfskundig visiemodel, maar niet een die zij normaal gewend waren.

REFLECTEREN:​

  • zij reflecteerden op de visie die zij samen gebouwd hadden

  • en maakten afspraken over het vervolg voor het uitwerken van de strategie passende bij de visie.

​

reflectie en delen met stakeholders (2 weken)
terug op de werkvloer deelden de medewerkers de visie met een aantal stakeholders en haalden zij reacties op. Ook reflecteren zij samen op de gebouwde visie.

workshop ART based INNOVATION (1/2 dag) STRATEGIE
in de 2e workshop ging de groep aan de slag met de HOW (strategie) passende bij de visie. Zij:

  • reflecteerden op de gemaakte visie en stakeholder feedback

  • bouwden aan de strategie, opnieuw via de ART based INNOVATION methodiek

  • maakten het nieuwe visuele bedrijfskundig visiemodel compleet.

  • en maakten afspraken over het toepassen van het gemaakte in de dagelijkse praktijk in de vorm van 1e acties.

!

Het resultaat

De resultaten van het ART programma voor de afdeling waren:

  • een nieuwe, frisse, door iedereen gedragen en gevoelde visie/strategie

  • een visie/strategie in een ander model dan het gebruikelijke document: een visuele vorm die direct de kern van hun visie/strategie laat zien, als boodschap veel beter communiceerbaar is, duidelijker voor stakeholders te begrijpen is en waarmee de afdeling zich letterlijk binnen de organisatie kan laten zien.

​

De 'bijvangst’ was:​

  • andere, frisse inzichten voor het opstellen van een visie/strategie en het vervolg

  • diepere, persoonlijker gesprekken & verbindingen

  • positieve touch in het team, toename werkgeluk, ‘well-being’

een visie in een heel andere vorm, die direct de kern laat zien, die stakeholders snappen en waarmee de afdeling zich op de kaart zet

Schermafbeelding 2022-06-29 om 09.38.13.png
bottom of page