klantcase
Met Marcel Duchamp naar nieuwe inzichten voor kwaliteitsmanagement
?
De vraag
Een team, verantwoordelijk voor het kwaliteitsmanagement bij een groot ZBO, wilde wel eens op een nieuwe manier naar kwaliteitsmanagement kijken. Hoe konden zij dat opnieuw vormgeven, loskomen van de gebruikelijke werkwijze, innoveren en meer toekomstgericht maken?
De kunstenaarsaanpak
Het team ging in een workshop van een dagdeel in verschillende oefeningen aan de slag met deze vraag. Kunst èn het denken als een kunstenaar werden ingezet om hier frisse, vernieuwende inzichten voor te krijgen.
De groep deelde aan de hand van kunst met elkaar ieders beeld van kwaliteitsmanagement.
Observeerde een kunstwerk en vertaalde die observaties terug naar haar vraag.
En heeft als kunstenaar Marcel Duchamp conventies omver geschopt door bestaande uitgangspunten en opvattingen rondom kwaliteitsmanagement ter discussie te stellen en te kijken wat er gebeurt als je die laat varen.
' Dan zie je ineens hoe je bij kwaliteits-management eigenlijk in vaste patronen denkt. Het even lekker omver schoppen van die conventies, gaf heel nieuwe invalshoeken en mogelijkheden'
!
Het resultaat
Aan het einde van de workshop hadden de deelnemers de eerste contouren voor de invulling van 'het nieuwe kwaliteitsmanagement' staan en veel nieuwe ideeën hoe hun rol als kwaliteitsmanagers opnieuw in te vullen.